Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

fredag den 12. december 2008

Skærgårdsidyl

.
Nyd denne idyl - så fortættet, så kraftfuld og så ældgammel
.
Du kan se idyllen i fuld størrelse ved at klikke på billedet.

Ved øen i midten - lige nu så fredeligt - ligger nogle af skærgårdens fredsforstyrrere - speedbådene.
Jeg har observeret, at sådanne bådejere som regel aldrig ligger der for natten, at de ofte ankommer tidligt på formiddagen for at "besætte" et skær til solbadning. Ofte fræser farmand ind til hovedlandet omkring middag - måske for at hente pizza? Han kommer tilbage til familien, der jo ligger i liggestolene på skæret (og holder det besat imens). Når aftensmadtiden nærmer sig, pakker man habenguttet sammen og fræser afsted igen. Og næste formiddag er de der igen!

Der er dermed 3 myldretider i skærgården, når de hårdtarbejdende holder sommerferie:
.
Morgen, middag og aften.
Her flænses idyllen af motorlarm, skvalpsø og benzinos.
.
CO2-katastrofen og olieselskaberne har fremgang, når velstanden stiger.
Blot ikke fantasien!
*
*

16 kommentarer:

  1. Det er helt rigtigt! Stop motorsvineriet ved alle kyster. Forbyd hurtigsejlads indenfor 1 sømil fra enhver kyst!
    Så ville jeg gerne se, hvor mange der gad at have en speedbåd!

    Fritænkeren

    SvarSlet
  2. Alt det præk om CO2 og forurening. Mennesket har altid forurenet, og det vil det blive ved med.
    Heldigvis er vandet frit endnu. Og den frihed vil jeg kæmpe for.
    Jeres gamle udtjente pæreskuder kræver tonsvis af kemikalier for at holde råddet væk. Hvad tror I det gør ved naturen?
    Jeg gir ikke en skid for jeres nostalgiske trip. I er jo bare bange for fremskridtet.
    Kan jeres vakkelvorne gamle vrag ikke tåle at vi sejler forbi, så skrot dem og køb jer et telt (af bomuld, selvfølgelig) og tag på naturcampingplads med samtalelokum og friluftsbad. God fornøjelse!
    Fuld fart frem - eller flyt jer!
    120 HK

    SvarSlet
  3. Der kan købes meget brændstof for dét, et stel sejl koster, tænk lige på det.
    Motorbådssejleren

    SvarSlet
  4. Respekt for Stig, der er en kanon sejler!

    SvarSlet
  5. Jeg vil til en vis grad sige både for og imod.
    Begge sider har såvel ret som uret. Vi skal jo være her allesammen, og det må vi finde ud af.
    Kan vi ikke det, så bryder alt sammen.

    Hvis alle giver lidt og firer lidt på deres principper, så skal det nok gå altsammen. Der er så meget krig og ballade i verden.

    Derfor kan jeg kun opfordre til at vi snakker sammen i stedet for at hakke på hinanden. Kun gennem dialog kommer vi fremad!
    Skal vi ikke give hinanden hånd på det?

    Forligeren

    SvarSlet
  6. Ja, Forligeren har en pointe. Man bliver jo helt trist af at surfe runde på Ekbloms hjemmeside. Mage til frelst person skal man lede længe efter. Han alene gør ret, og han er frisk ikke bare på at hate andreledes tænkende på skriftform, men vil jo gerne med lovindgreb hindre deres udøvelse af deres interesser. Max 6 knobs fart i en afstand af en sømil foreslås det selvretfærdigt.

    Vi må gøre vores bedste for at lade andre være her også. Det er noget jeg selv skal huske mig på, når jeg ligger i en hyggelig havn og der er en idiot (undskyld - mente fin fyr med anden smag) der hiver harmonikaen frem. Det er sådan, at jeg virkelig hader det usle instrument, og de elendige Katinka-Katinka-agtige skodviser de joviale typer tvangsindlægger os andre til at høre på. Ja, for de har jo patent på at definere, hvad hygge er. Man husker så pænt på sin pli og ved trods alt at der bliver en ende på kattejammeren, og vi hygger så fint videre i vores båd med gode samtaler indtil præcis det sker. Og ja, der er typer der er vel støjende med deres motorer, men også det dør jo hen. Ekblom gør en dyd i at lade sig genere, i at overdrive genen og missionere her på sin blog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stig. Vel talt. Dette indlæg ovenfor, som jo er særdeles velformuleret, men knarvornt, må vi huske at læse op til næste musikseance. Det vil more folk at møde sådan en flink fyr med en anden smag. Kh Sven (violin, et andet usselt instrument)

      Slet
  7. Tja, når man kaster en sten, hyler den hund, der bliver ramt...

    SvarSlet
  8. Kære Stig Ekblom,

    Du er som forventet ude i stand til at se ud over din egen næsetip. Forligeren spildte kloge ord på dig. Og så tager du i øvrigt fejl med hensyn til mig. Jeg sejler for sejl. Til forskel fra dig er jeg bare rummelig og glæder mig over andre der nyder vandet på deres måde.

    Kunne du ikke kommentere lidt på din egenskabte støjplage i havnene? F.eks. om du tænker på at andre generes, og du derfor kun spiller en 3-4 numre, for at give plads til alle?

    SvarSlet
  9. Det er jo tydeligt at du tilbringer mere tid i havn end ude på vandet, sejlende for sejl. Ellers ville du nok have andre foretrukne irritationsmomenter.
    Man skal nu være mere end normalt fantasifuld, hvis man kan mene at harmonikaspil eller lignende kan bringe andres liv i fare, ødelægge fuglelivet, forstærker CO2-problemet og medfører anden miljøødelæggende forurening.
    Forligeren er et fjols - repræsenterende nøjagtig det, jeg ikke kan fordrage. Den pladderliberale handle- og holdningssvage dansker. Jeg kan tillade mig at udtale mig sådan, jeg har nemlig selv skabt ham...

    SvarSlet
  10. Kære Hans Goldmark
    Som aktiv Sundby-sejler vil jeg lige give mit besyv med. Især fordi jeg sætter stor pris på Stigs harmonikaspil på vores havn, jeg spiller selv med på violin.
    Det undrer mig meget, at du benytter en blog på nettet den 1. januar til at klage over harmonikaspil på havnen...?!! Hvorfor i alverden har du ikke bare henvendt dig og bedt os om at skrue ned? Vi er altid til at tale med.
    Det bekræfter til gengæld mit indtryk af Sundby Sejlforenings største problem: uvidenhed om basal kommunikation. Dette handler vist hverken om musik eller sejlads. Kom ud af din vanetænkning og kom igang med at danne erfaringer!
    Med venlige hilsner,
    Eva Noer Kondrup

    SvarSlet
  11. Kære Stig Ekblom og Eva Noer Kondrup,

    Hr. Ekblom skræmmer mig med sit egenskabte alter ego, der nu blev effektivt likvideret af den sande ekstreme Stig Ekblom. Fanatismens stof ruller i den mands årer. Stig Ekblom tager skarpt afstand fra Forligeren = fjolset, som siger ”Vi skal jo være her alle sammen” og ”kun gennem dialog kommer vi videre”. Allright, jeg har ikke mere at tale med ham om.

    Eva Noer Kondrup vil jeg gerne opfordre til at læse mit første indlæg igen. Basal kommunikation handler jo også om at læse præcist. Jeg bruger IKKE denne blog til at klage over harmonikaspil på havnen. Jeg deler min helt personlige rabiate præference for NUL harmonikaspil, som jeg SELVVALGT OG BEREDVILLIGT pakker væk, fordi jeg ANDERKENDER andres ret og behov for at være der på deres måde. Modsat Ekblom tror jeg nemlig på, at vi alle skal være her. Ja fandme! Jeg glæder mig sågar på Ekbloms vegne, når han flår i det misfoster af en tonegenerator. Jeg vil sågar forsvare jeres ret til at spille!! Der spilles nemlig ikke hele aftenen og hver aften og i alle havne, ligesom der ikke trækkes vandski hele dagen. Det er ikke mig, der vil brænde trækorglerne, ligesom Ekblom ønsker at stække alle motorbåde tættere end 1 sømil på kysten.

    En tilføjelse om kommunikation. Antag ikke noget ud over, hvad den anden part skriver! Se eksempelvis, hvor galt det kan gå for Ekblom i hans seneste indlæg. ”Det er jo tydeligt at du tilbringer mere tid i havn end ude på vandet, sejlende for sejl”, skriver han, men jeg har sejlet rundt om jorden i egen sejlbåd, og logger anstændige mængder sømil de fleste år. Ekblom fortsætter ”Man skal nu være mere end normalt fantasifuld, hvis man kan mene at harmonikaspil eller lignende kan bringe andres liv i fare…” Øh, hvem hævdede lige det? Eva Noer Korndrup bør heller ikke antage, at jeg kommer i Sundby Sejlforning, for det gør jeg ikke.

    SvarSlet
  12. Hold da op, så store ord.
    Som en vittighed – og måske også lidt for at afprøve blogvæsenets muligheder - lavede jeg i 2008 en kommentar til mit eget indlæg – ”Forligeren”s – hvilket jo burde vise dig, Hans Goldmark, at jeg sagtens kan se sagen fra en anden side. At jeg så har ladet det udtrykke sig som en parodi på netop den danske konfliktskyhed, kan kun more mig i dag – især når du stiller dig på linie med denne vattede spøgelsesfigur.
    Du falder bare igennem med dine meget aggressive og ikke spor konfliktsky betegnelser. Nok om det…

    Men med hensyn til kommunikation, som du så gerne vil belære mig om.
    Når du i dine indlæg nedtoner problemet, som jeg har ridset op - om den omsiggribende og overdrevne brug af hurtiggående motorbåde – og derpå påpeger et i dine egne øjne mere væsentligt problem, nemlig harmonikaspil i havne – så har du faktisk vægtet sidstnævnte problem som større end det første.
    Og her må jeg gentage, at medmindre du springer overbord, når nogen spiller harmonika, skulle det i modsætning til motorbådsbrugen ikke bringe nogens liv i fare – heller ikke fuglelivet eller miljøet.
    I øvrigt har du begået den fejl at antage, at jeg i større stil sidder rundt om i havnene og spiller harmonika. Og dermed er du netop faldet i din egen nys beskrevne fælde om at antage noget, andre ikke skriver…

    Jeg er heldigvis ikke alene i min i dine øjne fanatiske bekæmpelse af motorbådsuvæsenet. Som en skelsættende ny praksis har Naturstyrelsen, da de vurderede en udvidelse af Roskilde Havn, fastslået som betingelse for denne udvidelse, at antallet af hurtiggående motorbåde ikke måtte stige som følge af udvidelsen. Et første skridt mod begrænsningen af det – især i Roskilde Fjord – tiltagende miljøproblem, som motorbådene medfører. Hurra for det.
    Næste skridt må blive en generel fartbegrænsning i hele fjorden – de få eksisterende områder med fartbegrænsninger bliver overhovedet ikke respekteret. Frihed for alle og blind tolerance er den grådiges og den hensynsløses arbejdsmark. Desværre.

    Der må regler til for at regulere næsten alt i vort avancerede samfund, hvor flere og flere får mulighed for at udnytte de teknologiske muligheder til morskab og egen behagelighed.
    Der var heller ingen grænser for skrigeriet, da den fri hastighed på vejene skulle begrænses. De ordførende i denne sag blev også udråbt som fanatikere og galninge.
    Årlige trafikdrab på over 1600 mennesker - vel at mærke med under 1/4 af nutidens trafik - blev begrænset til mindre end 400 idag. Fartgalningene betragtede disse indgreb som overgreb på deres personlige frihed – misundelse – mangel på respekt for de interesser, de dyrkede m.m.m.
    Genkender du noget ???

    SvarSlet
  13. Nu kæntrer det da helt for dig, Ekblom.

    Du må altså til at bestemme dig for, om du synes Forligeren er et fjols, som du ikke kan fordrage - ja, dine egne ord gentaget - eller om du - som du også skriver - sagtens kan se sagen fra den anden side??

    Og så slipper du fortsat ikke godt afsted med at læse, selv om jeg rigtignok belærer dig om, at det er en nødvendighed, når vi skal kommunikere. Jeg skriver "Jeg bruger IKKE denne blog til at klage over harmonikaspil på havnen. Jeg deler min helt personlige rabiate præference for NUL harmonikaspil, som jeg SELVVALGT OG BEREDVILLIGT pakker væk, fordi jeg ANDERKENDER andres ret og behov for at være der på deres måde. Modsat Ekblom tror jeg nemlig på, at vi alle skal være her. Ja fandme! Jeg glæder mig sågar på Ekbloms vegne, når han flår i det misfoster af en tonegenerator. Jeg vil sågar forsvare jeres ret til at spille!!" og hertil svarer Ekblom "Når du i dine indlæg nedtoner problemet, som jeg har ridset op - om den omsiggribende og overdrevne brug af hurtiggående motorbåde – og derpå påpeger et i dine egne øjne mere væsentligt problem, nemlig harmonikaspil i havne – så har du faktisk vægtet sidstnævnte problem som større end det første" Prøv lige at hør efter, mens jeg siger det igen. Harmonikaspil i havne er ikke et problem! Jeg hader harmonikaspillet, men det er IKKE et problem. Kan det bare slet ikke synke ind i dig, at man kan hade noget, men samtidigt forstå at man IKKE kan påtvinge andre sin præference?

    Suk.. Du skriver "I øvrigt har du begået den fejl at antage, at jeg i større stil sidder rundt om i havnene og spiller harmonika". Nej, det har jeg ikke. Jeg har ikke mælet et ord om mængden af dit spilleri? Du kan jo prøve at læse tilbage i tråden, og anvise hvor, hvis vi ikke kan blive enige om det.

    Det der går galt her, det er at du er så ekstrem, og du ikke selv fanger det. Du skriver jo ” Man er nødt til at gøre noget ved det - noget der også kan forstås af idioter: En lovgivning, der fastslår max 6 knobs fart (11 km i timen) nærmere end 1 sømil (1,8 km) fra land vil i den grad sætte en begrænsning for støj og risikobelastningen – såvel i fjordene som ved de øvrige kyster” Du fortsætter: ” De seriøse vandsportsfolk, vandskiløbere og drageflyvere, kan da – og vil garanteret gerne - bare sejle den ene sømil ud, før de åbner for benzinsluserne – det tager nøjagtig 10 minutter at sejle én sømil med 6 knobs fart”. Så nu er det sådan at idioten her, gerne vil spørge dig til nogle overvejelser bag dine lovforslag.

    - Hvor store er tabstallene langs vores kyster for de sidste 10 år? Jeg går ud fra at skruerne flænser de badende op i stor stil, når du ønsker at ødelægge så meget for mange. Når vi helt op på de 1600 dræbte?

    - Hvor er dyrelivet på min strandgrund til Øresund, der i den grad ødelægges af motorbådes voldsomhed. Måske du ikke skal forbyde overalt?

    - Synes du det er ok for vandskiklubberne i Øresund at de skal lukke? 1 sømil ude er der få dage med små nok bølger til vandski. Kan du slet ikke glæde dig over at se børn blive trukket rundt 200 meter ude? Man burde næsten invitere dig på et glas bobler i Skovshoved eller Taarbæk, nej vent det tror jeg ikke jeg gider..






    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg aner nu alligevel, at du har et personligt engagement i "speedbådssagen" - ikke mindst med din mere end energiske udråbelse af mig som fanatisk og ekstrem, når jeg vil have motorbådsvanviddet stoppet nu, inden det griber helt vildt om sig.

      Men vedrørende vandskiklubberne: Ja, luk bare klubberne, hvis de ikke kan holde sig væk fra kysten.

      Det morer mig absolut ikke at høre på larmen fra vandskitrækkende speedbåde, og det huer mig absolut ikke, at de flintrer rundt mellem opankrede både, kajakker og lystfiskere - ofte med føreren hovedsageligt kiggende bagud på vandskiløberen eller barnet på luftpuden.
      Det er farligt, og det er ude af tiden - vi må finde på mere miljørigtige og fornuftige måder at more os på.

      Nu kan jeg godt lide sportsudøvelse - det er sundt og godt. Og der er bestemt en løsning dit problem.
      En hel del steder i landet er der opbygget kabelbaner til vandskiløb. Pragtfuld ide. Her kan en hel flok af vandskiløbere og wakeboardkørere more sig kvalificeret og sammen - socialt, sportsligt udfordrende, lydløst og miljørigtigt. Det er bare at gå igang - også langs øresundskysten.
      Jeg har set det og nydt de flotte præstationer flere steder. Her kan man endda se sine børn eller børnebørn blive trukket rundt bare 40 meter ude.

      Og så er det ovenikøbet lovligt - det er det i følge politivedtægten ikke at trække et barn rundt 200 meter ude! Grænsen er 300 meter for planende sejlads med motordrevne fartøjer.

      Desværre bliver overtrædelser generelt ikke forfulgt - og det er alt for tæt på kysten med disse 300 meter...

      Så jeg gentager: Stop speedbådsterroren.

      Du kan se nogle af mine egne personlige erfaringer med den i mit indlæg her højere oppe: Tanker fra sommerens logbog fra fredag den 19. december 2008

      Nu vil jeg afslutte denne ufrugtbare disput med de kloge Jyllingesejler-ord, der er citeret i nævnte indlæg, og som jeg kun kan stå helhjertet bag:
      .
      "En speedbåd er et fartøj, der er til glæde for de få - men til plage for de fleste"

      Det er kun speedbådsførerne selv og ikke mindst lovgivningen, der kan løse dette.....


      Slet
  14. Jeg har da studeret dine tanker, som de er kommunikeret på dine hjemmesider. Det er jo ikke for sjov, og revet ud af sammenhæng, at jeg kalder dig ekstrem og fanatisk. Det er du jo, fordi du vil forbyde folk en rimelig dyrkelse af deres passion, uden at have orden i dine argumenter. Du vil bare bestemme hvad de andre skal uden at tage hensyn til dem, fordi du foretrækker din egen livsstil. Det forstår du jo naturligvis ikke selv. Men hvis jeg nu var som dig, så ville jeg styrte rundt og klage over harmonikaspil på havnen, og prøve at få det forbudt.

    Lægger du mærke til at du ikke svarer på "idiotens" (mine) spørgsmål ovenfor??? Så du ved nok din argumentation ikke holder. Jotak, du lader os da lige vide, at du vil blæse på vandskiklubberne, så jeg tror lige jeg kan hilse retur fra dem og sige "Fuck dig". Skøn stemning.

    Nu kender jeg politivedtægten udemærket, og den synes jeg er fornuftig. 300 meter er da passende. Barnet 200 meter ude ovenfor er skam lovligt nok, for vandskiklubben har særlig tilladelse (hele min "bullit" ovenfor handle om de vandskiklubber du vil lukke).

    Så vi har vel nået ringen rundt. Ekblom gentager sine aversioner mod speedbåde og sin lyst til med love at stække dem. Jeg er bare uenig, og synes reglerne giver plads til alle. Jeg nøjes med at være Ekblomforbandet, når de blatant overtrædes. Når de ikke bliver overtrådt glæder jeg mig over at folk bruger vandet.

    SvarSlet

Faste læsere