Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

fredag den 15. september 2023

6. September: Lang sørejse fra Hallands Väderö til Torekov (2 sømil)

Natten gav en overgang den sædvanlige landbrise fra syd, så småbølger kom ind gennem åbningen i skærene og skvalpede og slog i hækken - vanvittigt irriterende, men forventet. 

Men næste nat forventedes et omslag til sydøst - med opfriskning - og så er der ikke til at være i Kappelshamn. 

Jeg trængte også til at komme lidt ind til civilisationen og få et varmt bad og noget frisk mad, så det var en god anledning til at gå ind til Torekov. 

Så snart jeg kom ud af Kappelshamn forsvandt al vind, og jeg drev med den nordøstgående strøm ind mod de mange sæler på skæret Busen. 

Der var liv og glade dage med sæler der svømmede rundt om skæret - flere kiggede interesseret på mig og båden - men det gik jo ikke at jeg ynkeligt skulle gå på klippegrunden omkring skæret, så jeg måtte bikse elmotoren frem og sætte den på for i det mindste at komme fri af skærene. 

Jeg var da også lige kommet rundt om Vinga Skär med fyret, før der kom lidt vind igen - og jeg kunne stoppe motoren og glide for vinden og strømmen ind til Torekov. 

Torekov by er herlig - og her i september er havnen næsten tom for gæstebåde. Der var kun 2 åbne restauranter i byen, hvor der ellers er måske 15. Underligt - der er jo masser af sommerhusbeboere på denne tid. 

Jeg handlede i ICA Nära lidt uden for byen - så jeg kunne klare mig igen ude i vildnisset....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere