Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

søndag den 30. juli 2023

Skutebukta ved Maløya, sydøst for Larvik

Igår forlod jeg den vidunderlige Paradisbukta for ar nærme mig Kaupang ved Larvik.

Området ved Kaupang er smaskfuld af arkæologisk interessante steder - og man har forlængst fundet masser af genstande, der peger på Kaupang som et særdeles vigtigt handelssted i 700-tallet.
Der vil jeg sejle til imorgen (2 sm) og vandre rundt og sanse.

I nat har jeg ligget i Skutebukta på Maløya lige syd for Kaupang. Det har blæst godt dagen igennem og vil fortsætte inat... 

..og denne naturhavn er perfekt til en sydvestlig kuling og meget mere. Det ville Kaupang-bukten ikke være... 

Der er et interessant hul mod syd, som er blokeret af en sandbanke - med udsigt her fra ankerpladsen lige ud til Skagerrak og Svenner, der ligger derude i det oprørte hav med sit fyr på.
Jeg har gået øen rundt på fornemme stier. 

Tyskerne har bygget store kanonstillinger på toppen af øen i den sydlige ende - for at kontrollere indsejlingen til Larvik - de var jo bange for en invasion gennem Norge.
Der er store underjordiske anlæg, som nu er spærret af - sågar et underjordisk sygehus efter sigende. 

Efter krigen overtog det norske militær anlægget og holdt det igang lige til 1999 - nu var man jo på vagt for NATO mod russerne.... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere