Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

mandag den 29. maj 2023

Endnu en nat - i gamle Varbergs favn

Jeg tog SMHIs melding for området i morges, og de truede med NW  9-12 m/s fra sent på formiddagen. 

Så lagde jeg mig ned og sov videre - det ville jeg gerne skåne mit 68-årige legeme og min 92-årige båd for.
Kattegat er forfærdelig i netop denne vind - den evigt nordgående strøm møder søerne og gør dem helt vilde.

Hen ad ved 10-tiden begyndte jeg nu at tvivle lidt på meldingen - det så så godt ud - gik tur op til fæstningen i fhv. rolig vind.
Men før jeg nåede helt op, blæste det allerede frisk fra nordvest.


Og  udsigten over byen er nu så fin heroppe fra fæstningen


Og de svenske stenhuggere og Hr. van Steenwinkel har lavet pragtfulde fæstningsmure i granitkvadre. 

Da jeg kom tilbage til båden efter en lille spadseretur og lidt handlen i byen, peb og hylede det i riggene - den svenske vejrtjeneste er fænomenalt præcis her på vestkysten, de kender deres farvand…

Og hvorfor skulle jeg have udsat mig for det, når de nu lover sommerligt vejr med rolige vindforhold for imorgen?
Dengang jeg var i arbejde og skulle hjem til tiden, var der intet valg - der var det bare ud i lortet. Det havde nu også sin charme - det var barsk og mandigt (nårh nej, sådan noget må man ikke sige idag) - en præstation at komme frem gennem de heftige Kattegat-bølger.
Nu er jeg pensionist og har måneders sejlads foran mig - så fri mig fra det onde…

Nå, men jeg fik ordnet en masse - pakket hele lasten om og ind, og fik lavet en registrant på alt det, der er i de vandtætte bokse ude foran. Pakningen hjemmefra var kaotisk - nu ser alt bedre ud…

Så her mens det hyler i riggene, og havnen er lidt urolig, så er jeg nu forberedt bedre på den videre færd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere