Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

onsdag den 31. maj 2023

Farvel paradis - goddag nye eventyr

Forlod den paradisiske naturhavn ved Donsö og sejlede nordover og ud på Rivö-fjorden. Vinden tog til, så da jeg drejede om hjørnet ved Hönö hev jeg genuaen ned og sejlede videre for storen.

Vinden pev yderligere op ved Hällsö, så jeg vendte og gik ind i bugten midt på Öckerö og ankrede for at spise, drikke kaffe og mindske sejl. 

Det er så dejligt at sejle med fok i skærgården - man ser meget bedre, og vendingerne er meget lettere. 
SMHI lover aftagende vind fra kl 15, og jeg synes allerede den løjer nu. 

Et kig ind mod Öckerö hvor jeg ankrer og skriver dette

Så er det tid for rugbrødsmad med Kalles Kaviar, som jeg elsker. Og hertil en glimrende 2,8% Nordlands Guld (af den blir man ikke fuld) - det kunne blive et reklameslogan... 

Ps: det er helt vildt, hvad jeg har mødt igår og idag af små og halvstore militærfartøjer. De flintrer rundt mellem øerne og brænder mængder af diesel af i vild krigspsykose... 

4 kommentarer:

  1. Af nysgerrighed hvad har du med af sikkerheds udstyr så som vhf nød sender hvis du skulle ryge overbord.
    Venlig hilsen Nikolaj.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu skrev jeg lige en masse, som forsvandt - nu prøver jeg igen:
      Mit vigtigste sikkerhedsudstyr er rutine og bevidst ageren.
      Derudover en svømmevest...
      Bevæger mig altid foroverbøjet - læner mig ind over kahytten når jeg går frem. Står ikke op i cockpit, undtagen på smult vand.
      Arbejder på knæ på fordækket.
      Tisser i en spand istedet for ved vant eller hækstag.
      Når jeg er alene ude på stort vand, er jeg uhyre bevidst om ikke at begå fejl - men kan vel ikke kaldes forsigtig...
      Skulle det ske, så farvel og hurra, fordi jeg har kunnet sejle kraftfuldt og aktivt i så mange år (mere end 50, og ofte alene) uden alt dettekniske tingeltangel.
      En stor del af det er alligevel falsk tryghed - og alt for meget går ud på ikke at klare sig selv.

      Slet
  2. Og så sørger jeg mig for at holde mig i træning - fhv. mager, adræt og stærk. Der er vigtigt for at kunne gebærde sig sikkert på båden.
    Livline bruger jeg hovedsagelig kun i tordenvejr - frygter at blive blæst ud af trykket, hvis et lyn slår ned - men kan også finde på at bruge den i virkelig oprøt sø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Oprørt ikke oprødt - og det er mig, Stig Ekblom der har svaret her også

      Slet

Faste læsere