Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

lørdag den 27. maj 2023

Thi min kone Ilsebil...

... hun vil ikke det, jeg vil...

Nu var der endelig et "vind-vindue" hvor jeg kunne komme derudad, men det startede svagt og sluttede svagt.
Det tog lang tid at komme fri af Hallands Väderö, og så øgede vinden lidt på en foran for tværs, så jeg kom hen over Laholmsbugten - med kurs 340 grader direkte mod Mönster Udde, 65 sømil fra Kappelshamn.
Periodisk kom jeg op på 5,5 knob, men efterhånden ned på godt 4 knob og sløv halvvind. Et stykke nord for Glommen forsøgte jeg at sætte spiler, men det gik aldeles galt i den vilde sø, der ofte er i Kattegat trods svag vind. Så måtte jeg nøjes med en spilet genua, da søen drejede lidt til agten for tværs.
Kl 18 var jeg ud for Rödskär lidt syd for Varberg og måtte konstatere at med denne svage vind og forbandede sø ville jeg ikke nå Mönster Uddes prægtige naturhavn på denne side af midnat. 
Så jeg gik ind i Varberg.
Rendte straks op på fæstningen, som jeg elsker. 
Den er bygget i 1588 - tegnet af Chr. IVs hof-fæstnings-arkitekt med det meget passende navn Hans van Steenwinkel.
Den er stort set ikke ombygget siden, så den er et meget autentisk eksempel på en fæstning fra den tid. 
Men sur er jeg over ikke at være nået længere - og imorgen ser det ud til at blive hård vind fra nordvest.

Nu trøster jeg mig med et glas vin og nogle Frellsen-chokolader, mens byen runger af unge bonderøves motorbrøl på lördags-kvällen...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere