Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

onsdag den 31. maj 2023

SKÆRGÅRD...!!! 30/5-2023

Forlod Varberg ved danskertid - kl. 9.00 - og krydsede deropad i svag nordvestenvind. Hyggede mig med det underlige runde lille skær Fårnyet og det gik op for mig at jeg husker så godt som alle navnene på skær og øer her på dette stræk - jeg har sejlet her så mange gange før.

Kl 15.10 passerede jeg skæret Myra - den lille dørvogter til Skærgården. Ses på billedet herover. 
Oh lykke - straks milde bølger og fin vind. Men jeg havde udsat kaffen efter frokosten, så jeg måtte lige stoppe efter Keholmen og hvile mig og lave kaffe 
Ankerpladsen ved Stensholmen - lige til et hurtigt hvil.

Besluttede mig for at krydse over Askimsfjorden for at gå til naturhavnen ved Donsö Kanal, som ikke er nogen kanal men et ganske smalt og lavvandet sund mellem to øer. 

Ankom til dette paradis kl 19.
Gøgen kukker, ternerne fisker - vidunderligt sted, som jeg har besøgt en hel del gange før.

Og her er udsigt til en fornem forret... - må hellere hænge hvidvinen til afkøling. 

De lover meget frisk vind fra vest inat - det ser jeg med sindsro imøde her.


Ohah, der røg mindst 14 østers ned - tænk hvad de havde kostet på en restaurant. Min lækkersult overgik min forsigtighed - har ikke undersøgt om der er sygdom i dem... 

1 kommentar:

Faste læsere