Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

lørdag den 5. august 2023

Citadellsøya, tordenvejr og Frederiksvern Verft

Det er svært at få afsluttet med dette sted, hvor alt er så dejligt.
Den helt fantastiske og helt trygge  Festningshavna gav igår læ for en flok modbydelige tordenbyger, der prægede dagen.

Og idag syntes jeg nu alligevel ikke, jeg bare kunne forlade Stavern endnu - den spændende fæstning Frederiksvern måtte jeg bare lige ro ind til og udforske lidt mere.
Så fint bevaret helt fra 1700-tallet - og så åbenlyst logisk i sin samlede konstruktion. 

Galej-skurene med deres direkte slisker ud i vandet

Geværstillingen ud mod den lavvandede bugt ud til Skagerrak

Fæstningshavnen her myldrer af fugleliv - jamrende strandskader, svaner, hejrer og en stor flok kanadagæs, der fouragerer dagen lang. Og så selvfølgelig nogle enkelte måger med deres evindeligt pibende og tiggende mågeunger efter sig... 

Og så de udsigter...

Jeg kom forleden til at skrive at der kun var et lille felt i Festningshavna med under 2 meters dybde. Jeg mente selvfølgelig med over 2 meter - som kortet også viser - men som nævnt er feltet såmænd en del større end angivet - der er masser af svajeplads. 
Men jeg har altså ligget her alene i flere dage - ingen sejlbåde tør gå herind, og motorbådene søger hen til træmolen mod nordøst i Festningshavna - godt detsamme...
 
Her er bare for dejligt, men imorgen må jeg altså prøve at komme videre, hvis der er nogen vind til at gøre det med... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere