Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

torsdag den 10. august 2023

Stadig eftervirkninger af uvejret Hans - dønninger og elvflom

Der kom jo aldrig stærke vinde her ved Stavern - kun regn og endda kun i det første døgn kraftig regn.

Idag ville jeg så tage videre, men vinden var svag, og dønningerne i Skagerrak endnu store - og når de så mødte den heftige udgående strøm fra Lågan, der har sit udløb i Larvikfjorden - og den har jo fået masser af vand hører oppe fra i Norge - så blev dønningerne helt tossede, og jeg kom ingen vegne.
Jeg turde ikke gå ud mellem skærene udenfor i dette kaos - så for mig min båd værgeløst (vindløst) ført ind på et skær og smadret på det af de hysteriske 2 meter høje bølger. 
Så jeg sejlede ind mellem de indre øer og landede i Skutebukta ved Malmøya, hvor jeg har været før.

Det tog 4 timer at sejle 4 sømil...
Nogle døjer med stærke vinde - jeg med de svage... 
I morgen gør jeg et nyt forsøg, håber så at Skagerrak har hidset sig ned - men faktisk mærker jeg stadig dønningerne helt herinde i den beskyttede bugt her til aften... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere