Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

onsdag den 16. august 2023

Mandag d. 14 august: Tur tilTønsberg. Tirsdag d. 15 august: Øsende heldagsregn - men lille rotur til Kjølhalskjær

Mandag d. 14 august:
Det blæste godt - nu lidt mere fra sydvest, og jeg havde allerede i aftes besluttet at blive her på ankerpladsen og tage en tur med bussen til Tønsberg, der skulle være meget historisk interessant - Norges ældste by. 
Havnefronten med de gamle pakhuse er fin - men skæmmet af, at restauranterne har fået lov til at påbygge overdækkede udendørsserveringer uden på dem, så man ikke kan fornemme deres oprindelige konstruktion. 
Synd og skam. 

Ligesom Arendal (og for den sags skyld Roskilde) har man hærget og bulldozer størstedelen af bymidten og knaldet grimme 60'er- og 70'er-bygninger op. Synd og skam. 

Men omkring det høje Slotsfjellet ligger der heldigvis kvarterer med kronglede gadeforløb og huse fra 1600-tallet og op. 
På toppen af fjeldet fik den norske kong Håkon Håkonsen i 1200-tallet opført sin uindtagelige ringborg, som man stadig kan se ruinerne af. 

Og nede i byen ses ruinerne af Norges eneste rundkirke, der har hørt til et kloster - og den har været den største rundkirke i hele Norden - 23 meter i diameter. 

På havnefronten ved pakhusene er man i gang med at bygge en ny kopi af Osebergskibet - nu ret anderledes end det første forsøg, fordi man (bla. med hjælp fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde) har fået helt anderledes opfattelser af træets forandringer gennem de 1200 år i jorden. 
Det bliver spændende, hvordan det kommer til at sejle... 

Tilbage til Grimestadbukta kl 18 gik der kun en time, så startede regnen

Tirsdag d. 15. August
Regnen fortsatte hele natten og fortsatte hele dagen - vinden var vendt til nordvest og blevet svag. Den lovede torden om eftermiddagen kom aldrig.
Kl. 17 stoppede regnen og det klarede op - fortsat svag vind fra nordvest - så jeg sprang straks i kajakken og roede ud til skærene ude i midten af den store bugt - som jeg ikke ville anløbe da jeg ankom i den meget friske vind.
De er meget interessante - to lave  parallelle skær - det ene med helt lige og lodret side, så man kan ligge alongside ved der - det andet mere affaldende.
Naturen har her skabt en Service-station for træskibe. 
Her kunne man sejle ind med et stort skib og gøre sig fast i de kraftige fortøjningshager i klippen - og føre trosser fra riggens top over til det andet skær - for så at krænge skibet voldsomt over og rense bunden, kalfatre og reparere, som man nu ville - en side ad gangen.
Skæret med den lodrette side hedder derfor af gode grunde Kjølhalskjær og det andet bare Langeskjær. Der er 25 til 30 meter mellem skærene og 6-7 meter dybt - kan man finde noget mere egnet til kølhaling af store skibe?
Her til aften vendte vinden igen til sydvest og tog til - nu suser det igen i riggen, og natten byder på regn til godt op ad formiddagen. 
Så skulle vinden tage af - og jeg kan smutte over Oslofjorden til Hvaler, eller måske til Strömstad?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere