Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

torsdag den 31. august 2023

Tordenvejr i Utkäften

Den lovede lette vind fra nordøst blev i en lang første omgang aldrig til mere end meget svag - og nærmere fra øst - men indimellem slet ingenting.
Ved Holmen Grå lige inden Hakefjorden kom der en fin vind fra øst, og den holdt over den brede fjord og ind til Marstrand, som jeg valgte rent turistisk at sejle igennem. 

Og der er jo altid dejligt - og vejret lunt og godt. 

Men på vej ud af herlighederne tog den østlige vind langsomt af, og da jeg var drejet om hjørnet og ned i Store Sillesund forsvandt den helt. 
Jeg gled simpelthen ud igen i Kattegat for den kraftige strøm i Sundet - nok 1,5 knob. 

Sælerne på skæret midt i sundet lå og grinede af mig, da jeg gled forbi dem igen - ud af hullet.
Iøvrigt første gang jeg har set sæler i større mængder - her var nok 30...

Jeg riggede elmotoren til - for ind ville jeg sgu - og kørte indad mod den store naturhavn Utkäften i sydenden af den store ø Klåverön som danner syd-delen af Marstrandshavnen. 
Lagde til klippen ved Karlsholmen med hækanker ude, og kiggede lidt bekymret ind over land på noget skuddermudder på himlen. 
Besluttede mig for at gå over på den anden side og fæstne en line til en af bergøglorna, så jeg fik et supplement til ankeret. 
Der krævede to længere gåture på klipperne hen over broen - og endelig fik jeg halet linen hjem og hængt et lod på for at veje den ned, så den ikke bliver påsejlet. Hvis nogen kommer ind. 
Det buldrede fra skuddermudderet, og jeg prøvede at se YRs radar - men der var ingen telefonforbindelse. Og det begyndte at småregne. 
Pludselig kom der mere regn, så jeg flygtede ned i kahytten. 
Men lidt efter kom der så voldsom en frontvind fra øst, så ankeret skred - og stævnen bankede ind i klippen. 
Op og stramme op i linen over til den anden side - og frem og slække ud på forfortøjningen. Dette skete en gang til lidt efter - nu med voldsom skybrudsregn - og jeg havde kun taget regnfrakke på, så jeg blev p....våd.
Da det værste var overstået efter en halv time var der over 15 mm regn i spanden, der stod derude. 
Øv - helt uvarslet - og det er et mægtigt stort bygesystem, der omfatter størstedelen af det sydlige Sverige. 
Nogen har da vist regnet galt? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere