Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

onsdag den 30. august 2023

Farvel til Fiskebäckskil og godnat til Hjärterö

Dagen igår bød på sydvestlig vind 10-13 m/s - og det holdt meget længere på end lovet.
Kl 15 opgav jeg vejret og valgte at blive en nat mere. Gik til Tempo og handlede. 

Da jeg kom tilbage så jeg en mægtig høj skibsrig - det viste sig at være brigantinen "Eye of the Wind" af Jersey. 
Et over 40 meter langt stålskib, der sejler med betalende og arbejdende passagerer. 
Skibet er bygget i Tyskland i 1911 med navnet "Friedrich" - og har som så mange andre gamle skibe en lang, broget historie.
Fik herlige snakke med folk derfra - og derefter en lang gåtur ud til Göteborg Universitets forskningsstation ved Kristineberg. 

Men bedst af alt er nu Fiskebäckskils skønne træhuse. 

Sådan så husene ud i de gode gamle dage - her boede 2 familier frem til 1919.

Idag kom jeg så afsted kl 10 og fik mange glade tilråb fra brigantinen, som lidt senere passerede mig for motor, mens jeg krydsede dernedad i svag sydlig vind. 
Jeg krydsede og krydsede - og krydsede - udenom Härmandsö og Härön til naturhavnen nord for Hjärterön (tæt ved Skärhamn) - i let vind og hård modstrøm hele vejen. Distance 22 sm. på 8 timer. 
Men mindst 40 sømil sejlet! 

Her tog jeg ved 18-tiden en SXK-bøje - trods dens utallige påskrevne besværgelser om rettigheder og pligter.
Velkommen til vort land - men alt er privat og forbudt og bliv væk fra alt - synes det svenske budskab at være helt generelt. 

Det kunne være vi skulle udsætte dem for det samme i Danmark - kun lige bestemt svenske sejlere...

Nåh, men her er dejligt og fredeligt - og i morgen er der lovet nordlige, men svage vinde - turistvejr... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere