Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

søndag den 20. august 2023

Killingen og Musöen


Jeg forlod Strömstad efter 2 nætter og sejlede de kun 12 sømil ned til en naturhavn lige nordvest for Havstensund ved Killingen - som jeg også brugte på opturen - og fik en herlig nat her efter en gåtur på øen. 
Der var lovet koldfrontpassage med øsende regn og kraftig vind fra sydøst for næste nat, så jeg besluttede mig for at sejle ned til den store naturhavn Musö-Sältan syd for Grebbestad. 

Jeg har altid haft lyst til at gå ind i den, men der har hver gang jeg har passeret den været andre planer. Nu fik jeg altså chancen. Man kan ikke foretage landhug i den, men må ligge for svaj - så det gjorde jeg. 

      Lille CAN III i stor naturhavn

Det blæste ret meget fra øst allerede da jeg kom – og det fortsatte det med under regnvejret lige til om morgenen, hvor vinden drejede mere til sydøst uden egentlig at aftage, men der var bedre læ for den, her hvor jeg lå. 
Øsregnen blev afløst af regntåge, der først lettede tidligt på eftermiddagen - ved 13-tiden

Jeg roede straks ind og gik tur på Musön og mødte en svensker, der lå ude i bugten, men som var inde for at lufte sin hund. Vi fik en lang snak - han havde haft en Drage, og hans far fik bygget en Molich 10M efter sine særlige ønsker – så manden her havde som 20-årig været med flere gange til Hundested sammen med sin far. 
Han huskede  Molich som en gammel mand allerede dengang (1976), så han blev meget overrasket over at høre at Molich døde som 88-årig i 2006 – men i 1976 var han jo altså kun 58 år gammel…

Morgendagen bringer hård vind fra syd og sydvest - i løbet af natten drejende til vest – og jeg havde stor lyst til at gå ind til Grebbestad for natten og bruge dagen til igen at besøge de utallige vidunderlige bronzealder-helleristninger i Tanum-området lidt inde i landet. 
Men jeg magtede altså ikke allerede at skulle i havn og by efter de to nætter i Strömstad, der godtnok gav megen smæk for havnelivs-skillingerne. 
Sent på den første nat gik jeg igennem et gadeslagsmål, og torsdag eftermiddag blev havnen proppet med norske motorbåde – nu skulle der åbenbart drikkes igennem i den ”billige” svenske øl. 

Strömstad er egentlig en dejlig by, men bærer præg af at være nærmeste havn til norgesgrænsen. Der købes vildt ind i Systembolaget, og der transporteres mange øller på sækkevogne ned til bådene i havnen.
Færgerne fra Larvik til Strömstad er gratis for nordmænd - også med bil – for der bliver handlet kraftigt på færgen på vejen.
Da jeg gik aftentur den anden aften, så jeg en mand ligge på jorden foran nogle bænke.  Han lå med en vinkarton-indmad som hovedpude- med vin i…
Jeg gik hen til  ham og spurgte om han var OK – så sprang han op og sagde mærkelige ting om at han var mester i kickboxing – heldigvis kom en anden nordmand til og modererede situationen. Han fortalte mig senere at den pågældende mand havde fået drukket sig for fuld, så han ikke nåede færgen hjem kl. 20 og nu havde han ikke noget sted at sove. 

Jeg magtede altså ikke at skulle have flere af den slags oplevelser, så jeg har dømt mig til at blive herude i naturhavnen to nætter mere…
Så må vi se, om jeg får energi til at tage ind til havn og helleristninger derefter…

.                     Naturhavnen ved Killingen

.                 Musösältan


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere