Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

mandag den 7. august 2023

Øsregn og blæst i Stavern Havn - fiskelykke og drukulykke

Jeg valgte med gårsdagens svage vind at forblive her i Fjorden og nøjes med at sejle ind til Stavern Havn for at imødegå de varslede flere dages uvejr.

Iøvrigt havde jeg forinden mægtig succes med makrelrester i mine to små ruser - 40-50 små lækkersultne berggylter var gået i ruserne - for små til at spise, men så smukke i form og farver. 
Som tidligere nævnt bruges de faktisk i lakseproduktionen til at spise lakselusene på laksene (og dermed bliver de åbenbart ikke selv spist - måske kunne jeg have fået penge for dem der, men de røg ud igen, for de var for små til at spise. 

Nu ligger jeg altså her i havn og rider uvejr af - ganske trygt, men såmænd ikke tryggere end ude i Festningshavna for svaj.
For det kraftige blæsevejr blev og bliver der nok ikke meget af - kun regn regn og regn i dagevis...

Natten mellem lørdag og søndag bød på helt særlig underholdning ude i Festningshavna. Voldsom helikopterstøj vækkede mig - deres kraftige projektører oplyste området og gang på gang min båd - de blev ved at flyve rundt og rundt ganske tæt på. 
Jeg slog op på VG.no og kunne der læse om den igangværende operation: 
En speedbåd med 4 prs var i fuld fart kørt direkte på en holm ved 3-tiden om natten - kun 300 meter fra mig. Man frygtede, at der var en femte person med i båden - derfor eftersøgningen. 
Een var kommet alvorligt til skade og blev bragt på hospitalet med helikopter 2 mindre skadede og een uskadt - og der var ikke nogen femte person.

Her ses båden på holmen (mit eget foto) 
Politiet (og alle andre) antager at der var druk på spil. 
Og jeg supplerer: 
...plus det udbredte norske fartidioti... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere