Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

onsdag den 23. august 2023

Pilgrimsfærd 2 til Tanums helleristninger

Det er faktisk 4. gang, jeg ser disse vidunderlige levn fra bronzealderen - og de fylder mig med en nærmest religiøs følelse hver gang. 

Jeg ville kunne sidde i timevis og studere dem. Det er så utrolig meget mere imdtryksgivende at se dem i virkeligheden i forhold til billeder.

Forsøgte på vejen (på gåben) at finde nogle af de markerede helleristninger i Fornsök-kortet - men jeg kunne ikke finde dem, eller også kunne jeg simpelthen ikke se dem, når de ikke er malet op. 
Men jeg fik set flere lokaliteter end jeg nogensinde har gjort før. Vitlycke, Aspeberget, Litsleby og Tegneby.
Så vidunderligt. 
Og så mærkeligt at tænke på at de har slået deres billeder ind i klipper tæt ved vandkanten, som nu befinder sig mindst 25 meter over havet. Landet har hævet sig en halv meter hvert hundrede år siden istiden smeltede bort. 
Skærgården rakte dybt ind i Sveriges vestkyst dengang....

Forskerne undrer sig over manden her med de meget lange arme. 
De skulle prøve at krydse for sejl hele vejen ned gennem Roskilde Fjord for sejl. Jeg har regnet ud at jeg hiver 1,5 km skøde hjem på sådan en tur - der giver ihvertfald lange arme! 
Nu havde de ikke opfundet sejlet endnu - til gengæld måtte de ro... 

Var jeg træt i søbenene efter mindst 20 km i særdeles blandet terræn?

Jeg måtte opgive at besøge Fossums helleristninger - det ville have tilført gåturen 10 km. 
Imorgen vil jeg prøve at nå Greby gravfelt, før jeg over middag tager afsted på næste umådeligt sugende pilgrimsfærd... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere