Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

onsdag den 21. juni 2023

21. juni: I silende regnvejr til Tromsøy

Dagen bød på silende regn - nåede lige at få pakket teltet ned inden det begyndte. Fik så hevet ankeret op i silende regn og gled langsomt – uendeligt langsomt – ud af Dypvåg (ikke Dybvåg, som jeg havde stavet det i går - vi er jo i Norge! ). 
Trist at forlade dette skønne sted, men jeg skal jo også videre…

I ganske svag vind og silende regn gled jeg gennem diverse lange smalle sunde nedad mod sydvest. Der er også fint i regndis – her ser man bedre, hvad der er forrest og bagerst i ø-billedet. 

Tidligt på turen kunne jeg tilbringe en del tid med at sidde og forarges over, at en eller anden rigmand får fløjet beton frem til sin ø med en helikopter – jeg så den også i Lyngør med en transportsæk hængende under sig. 
På grund af den silende regn kunne jeg simpelthen ikke åbne mobilen og tage et billede af helikopteren – men så pratgfuldt villedet vel heller ikke være..

Hvad koster det ikke at hyre en helikopter i mindst 3 dage  og sikkert mere? Og støjen og CO2-forureningen er der så heller ingen der gør noget ved…

Nåh, men jeg gled dernedad  - nu med 1,5-2 knobs fart – men i sundet mellem Sandøya og Borøya gik jeg nu gang på gang helt i stå pga de skovklædte højder på Borøya.

Tilsidst slap jeg forbi og kom ud til Skagerrak, hvor vinden i det mindste var mere stabil fra øst, men stadig ikke over 2-3 m/s – nærmere under. 
På visse steder her ved det åbne opstod der virkelig skør sø, når blide bølger ude fra havet mødte klipperne og blev sendt tilbage – så kunne jeg ligge der og hoppe og danse i den svage vind. Jeg gik helt inde bag de inderste, sporadiske holme - mest for oplevelsens skyld, og det var sjovt og fint. 

Efter 5-6 sømil på denne måde kunne jeg dreje ind ad Hastensund  mellem fastlandet og Tromøy og glide sydvestpå ned mod broen lige før Arendal - her havde jeg  tænkt mig at søge nathavn ved Gjerstadkilen.

Vinden burde have været med i hele det lange sund nord for Tromøy, men det var den bestemt ikke hele tiden. Ind imellem var den imod, indimellem var den halvvind eller agten for tværs - og meget ofte var den der slet ikke. 

Tilsidst nåede jeg frem til denne fremragende og sikre naturhavn –  gik til klippen – og lagde et ekstra anker ud, fordi vindretningen vil skifte noget nær 180 grader indtil i morgen. Så sover man så godt - og så vil jeg handle i morgen – der er er rigtigt gode indkøbsmuligheder på Krøgenes - lige over broen.

Broen er det eneste problem her i naturhavnen. Motorcykelidioter med fri udblæsning og minirockere med det samme brøler og vræler over den. Almindelige biler gør ikke meget væsen af sig - men de andre…!
Ufatteligt at vi finder os i disse støj-idioter….

Nåh, men resultatet af den mange timers klamme tur blev 14 sømil. Latterligt lidt i det store distanceregnskab – men godt for mig, for nu kan jeg få købt lidt ind…

Her ligger vi – altså båden og jeg…


1 kommentar:

Faste læsere