Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

mandag den 26. juni 2023

26. Juni. Lyn, torden og balleregn ved Grimstad


Min mor var en skrap madamme – og hendes fødselsdagsvejr levede helt op til dette. 

Af skræk for, om ankrene (!) ville kunne holde båden i det optrækkende blæsevejr inden frontpassagen, lagde jeg mig om morgenen ind langs svaberget med fenderbrædder og fendere mod de ret lave klipper. 
Fuldstændig efter bogen (vejrudsigten) ankom fronten ved 11.30-tiden efter et grundigt oplæg med kraftig vind fra nordøst – og så buldrede og øsede det løs i 4 timer. 
Jeg havde taget teltet ned af hensyn til vindtrykket og min frie bevægelighed, hvis der skulle gøres en afværgesindsats – så da det hele var overstået var der vand i båden helt op til 5 cm under dørkbrædderne.
Så meget vand har jeg ikke haft i båden siden år 2000, hvor jeg skiftede de gamle rustne og knækkede stålspanter ud med limtræsspanter. 

Mit efterladte tomme krus i cockpittet rummede ca 30 mm regnvand efter uvejret.  Nogle lettere byger fulgte uvejret op - først kl. 18.30 klarede det rigtigt op og gik mod lysere tider. 

Og nu her til aften kommer der nye både til – først en stor motorsejler, der lagde sig for svaj efter mange forsøg på at få ankeret til at tage fat, og så flere store motorbåde, der kom ganske stille ind.

Det blev til 6 motorbåde, der lagde sig inderst i naturhavnen, hvor kommunen har lagt en flydebro, beregnet til kortvarige anløb til af- og påsætning af mennesker - udtrykkeligt på skilte ikke til overnatning. 
Og så startede idiotien ellers. Dumme knægte med bagudvendte kasketter fræsede direkte afsted fra motorbådene derinde i gummibåde for fuldt knald; ud forbi ankerliggeren og mig - ud og ind i een uendelighed indtil nu kl. godt 21.

Ak og ve - hvad er det da for en kulturløshed og mangel på anstændig opførsel?
Hvad skal man dog stille op? (Jeg har lyst til i nattens mulm og halvmørke at ro ind og skære deres forbandede gummiøser op - men det tror jeg nu ikke jeg gør)

Disse drenge opdrages allerede som 10-12 årige til komplet hensynsløshed - ak og ve....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere