Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

søndag den 18. juni 2023

17. juni: Lyngør vandt


Kom afsted fra Bommen ved 11-tiden og var lige inde og vende i Risør Havn, hvilket vakte umådelig opsigt, begejstrede fagter og glade tilråb.

Kom så ud på det flade Skagerrak og satte spiler, da jeg kunne dreje nedad mod sydvest. Til at begynde med gav det da en fart på 4-4,5 knob, men det tog af efterhånden.

Jeg passerede med nogen sorg Lyngør Fyr (jeg har altid været vild for at se stedet) – men jeg skulle jo videre.

Men lidt forbi fyret døde vinden ud, spileren ikke kunne bære sig.

Jeg hev den ned og vendte – satte genuaen og gik retur mod fyret på skæring med forrygende 1,5 knob.

 

Passerede fyret ved 15-tiden og sejlede ind ad Lyngør Hovedgade – igen til umådelig begejstring fra alle forbipasserende.

 

Mødte ellers en del fine træ-chalupper og sniper – men bortset fra en parkeret Laurin-koster ingen sejlbåde overhovedet.

 

Søgte lidt rundt i Lyngør for at se det hele – nordmændene kalder stedet for Norges Venedig – og her er virkelig fint. Verdensarv, UNESCO med rette.

Sejlede stille rundt om Stensøya mens jeg spiste frokost og fik kaffe – og sejlede så vestfra ind ind i Håkesund og op i Stenskilen og ankrede.

Pumpede kajakken op og roede ind til Lyngør igen.

Beså mindestedet for søslaget i 1812, hvor det engelske linieskib ”Dictator” flintrede ind og smadrede 4 dansk/norske krigsskibe – heraf den nybyggede fregat ”Najaden”, som englænderne havde jagtet siden søsætningen.

"Najaden" gik til bunds i havnen og blev først fundet dernede igen i 1957...

Det kostede mindst 75 dansk-norske søfolk livet – der er rejst en stele, hvor de er begravet.

Interessant at se, hvor denne begivenhed fandt sted – jeg har læst meget om den.

Den engelske kaptajn, som gik under navnet ”Mad Jim” foretog et vildt overraskelsesangreb, der er gået over i historien.

Kommende nordfra ind i fuld fart med alle sejl oppe smed han anker og rendte så ”Dictator”s stævn direkte ind i selve Lyngør-øen, så skibet stod fast med bredsiden mod de 4 danske krigsskibe, der slet ikke var i stilling til modangreb fra denne vinkel.

”Dictator”s kanoner fyrede løs og smadrede de 4 modstandere uden selv at lide nævneværdig skade.

Svært at forestille sig scenariet udfra beskrivelser – og særdeles forståeligt, når man er der.

Tak dumme vejr…

Roede fra mindestedet og anløb broen ved skibshandlen og  "Seilmakerfruens Kro" og gik tur ad den eneste gade gennem Lyngør by - smal og kronglet - og med de fineste og mærkeligste huse:

 

Gik i kajakken igen og roede over mellem Holmen og Odden (Lyngør by består af 4 øer):1


– og roede så hjem til båden og spiste resten af Fårikålen fra igår

-  med denne  nydelige udsigt og fuglesang til:


Vejret har været drønvarmt til langt ud på aftenen – sad yderst letpåklædt på ”terrassen” og spiste og nød livet lige til solnedgang

En yndig dag – men en sørgelig distance – 7 sømil…!

Her ligger jeg for svaj (ved det blå punktl

 

 

 

3 kommentarer:

  1. Hej Stig. Hvor er der fint der i Lyngør. Jeg fandt en turistvideo på nettet der viser at der tilbydes overnatning på Lyngør Fyr. Norges Venedig ! jeg kan godt forstå at det kan kaldes det. Go`fornøjelse. Jesper

    SvarSlet
    Svar
    1. Som du ser, er jeg vild med stedet...

      Slet
  2. Hej Stig. Har endelig fundet din side. Herlig læsning, fortsæt du bare til
    Lofoten. I ønskes fortsat god tur, hvor den så end ender. De bedste sejlerhilsener fra erik f.

    SvarSlet

Faste læsere