Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

torsdag den 8. juni 2023

Herføl - Skutevikkilen 49 sømil sejlet


En forrygende tur over Oslofjorden med fart på 8-9 knob - passerede Færder kl. 13 efter 2 1/2 times sejlads fra ankerpladsen ved Herføl.
Søgangen var helt balstyrisk - men det jævnede sig efter Færder. 
Fortsatte i fuld fart mod vest indtil Svenner som jeg passerede kl 14.45. Så drejede jg mod syd sydvest - for jeg vil jo langt.
Ved Tvistein sydvest for Larvik løjede vinden så meget at jeg satte spiler - men lige før Jomfruland blev den så sløj, at jeg hev spileren ned og gled ind i Jomfrusundet. 
Her fandt jeg ind til Gumøy og dermed Skutevikkilen, som jeg allerede havde kigget forelsket på hjemmefra og havde en skitse af. 
Her er fantastisk. 

Er altså landet i denne skovsø - en skovfe tryllede mig gennem dette snævre hul og ind i denne fantastiske idyl.
Jeg brugte også lige en åre lidt, for vind var der ikke. 
Tog lige lidt grund på vej ind gennem snævringen, som er ca 5 meter bred - man skal ikke være midt i, men helt ovre ved modstående klippeblok. 

Her er billeder hele vejen rundt i skovsøen:
Og her er min skitse over Skutevikkilen:
Her er stedet på søkortet med koordinater:

2 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt at høre du er kommet til Norge. Ja, vi har altid kunnet godt med nordmændene, søde, sjove og altid hjælpsomme og klar til en god snak. De har en naturlig nysgerrighed og deres humor passer også godt til danskernes. Vi tænker på dig, følger dig og håber hele tiden vinden vil være med dig. Fortsat god tur og må heldet være med dig. Vi syntes du er ret sej at tage den lange tur derudaf. optimisme kan føre dig langt. Krammer til dig Stig👍🏼🙋‍♀️🙂

    SvarSlet

Faste læsere