Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

mandag den 5. juni 2023

Fars dag i Smögen

Jeg har igen sovet aht – trods den trygge havn, så jeg valgte at blive her i dag og passe lidt på migselv på denne Fars Dag. Jeg synes, jeg stresser, og det gider jeg ikke.

Må tage den mere med ro og lade sømilene komme uden stress – jeg når så langt jeg når, uanset hvor store ambitioner, jeg har slået op…

Så en dag mere på denne herlige ø – gik tur til ICA Nära og bar en grufuldt tung rygsækfuld de 1,2 km tilbage til båden.

Men har dermed fået nye forsyninger af brød, kartofler, 2,8% øl m.v.

 

På vejen tilbage passerede jeg skolens legeplads – og så hvad jeg havde glemt at købe!
Her opdrager man børnene til omgangen med to vigtige ting: Kalles kaviar og kirken.

Havnefronten er fest og farver, men der har slet ikke været alt det virak på havnen, der var i går. Når man sådan kommer sejlende, er man jo ikke bevidst om at det er søndag – her uden for sæsonen er det tydeligvis kun i weekenden, hvor der virkelig er gang i den. I dag er adskillige af restauranterne og butikkerne på havnen lukket.

 

Gik en tur ud på sydøen som hedder Kleven. Også her har der været stenbryderi, men ikke i det nærmest hærværksagtige omfang, som Grötö har været udsat for. På et skilt beskriver man, at stenhuggerne her afsatte en stor del af granitten til Nazi-Tyskland – men undskylder med, at man jo ikke kendte regimets forbrydelser…

For enden af Kleven, som havnen faktisk kaldes, findes ”Smöghålet”, hvor fiskerne simpelthen kunne sejle direkte ud på Skagerak og fiske, men i nyere tid har man bygget en vejbro ud til sydøen (Kleven), så master over 5,5 m ikke kan komme igennem. Ove Juhl har en beretning fra 1940´erne på sin hjemmeside, hvor en flok nordiske krydsere var en tur herop og forhalede sig den vej ud fra havnen. Der har nok været større dybde dengang – og broen var der selvfølgelig ikke…

Her ses en mere moderne båd på vej igennem - foto taget oppe fra vejbroen

Imorgen går det nordpå - inshaallah - om Gud vil... 

 



 

 

4 kommentarer:

  1. Om du er gammel ved jeg ikke.
    Der er til et helt sejlerliv i de utallige norske fjorde, har selv tænk på at sejle der op i min h 35 måske på deltid så båden blev der hvor jeg nu var nået til for så at sejle videre næste år. Det kunne du måske?.
    Følger Mads bo falk som sejlede der op i en polaris drabant uden inden bords motor.
    Hilsen Nikolaj





    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også læst hans blog. Den er vild.
      Men min fundamentalistiske fornægtelse af motor giver mig selvfølgelig store kvaler og handicaps.
      Jeg har jo feks. brugt 2 dage på ikke at køre gennem Soten-kanalen og videre op ad de indre vandveje - fordi jeg ikke bruger motor.
      Som jeg husker det brugte Mads Bo Falk mere end halvdelen af rejsetiden til Lofoten for motor

      Slet
    2. Han havde nemlig påhængsmotor på...

      Slet
  2. Hej Stig. At få hvilet godt igennem er en rigtig go` ting. Jeg håber du må få en rigtig god nat i Smögen, sov godt. Jesper

    SvarSlet

Faste læsere