Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

lørdag den 3. juni 2023

Sommer og skærgårdssejlads - hurra

Endelig kom noget der ligner skærgården som jeg kender den. 
Varmt, mildt - alligevel god fart. 

Startede kl 10 fra Hättan-Kärrsön med et kryds for rebet storsejl og fok ud forbi den overbefolkede ø Åstol - og så ud med rebet, men stadig fok på.
Ved Åstol lå en "Her vogter jeg" -  da jeg krydsede forbi, men da jeg nærmede mig kom en soldat i en RIB mod mig - og da jeg vendte for vinden og væk fra krigsskibet, vendte han også og vinkede til mig. Hold da op, hvor vi leger krig. Iøvrigt tror jeg det var en dansker - han havde vel ikke sat dansk hilsningsflag for mig? 

Standsede ved Mollösund - ankrede for at spise og lave kaffe, det ryger der hurtigt 5 kvarter på = 7-8 sømil. Men sådan må det være når man sejler alene 

Først nord for Lysekil blev vinden så doven at jeg gad at skifte til genua - men der varede kun til nord for Malmön, for så blev vinden så svag at jeg så mig om efter en ankerplads. 
Jeg forsøgte mig oppe i Fjorden nordvest for Malmön - og fandt endda en ø med mulighed for landhug - Grötö - her kan jeg endda ligge alongside op ad klippen. 
Anløb ca. 19.50
Stedet er mystisk - der må have været et stenbrud med udskibning herfra. Der flyder med stenblokke overalt - øen er stærkt hærget af huggeriet. 

Har sejlet 35 sømil idag på distancen, men med diverse kryds på vejen nok mindst 42 udsejlet.

Her er positionen på kortet - hvor jeg ligger for natten (der er folk, der kræver sådanne oplysninger...) 

Der trues med meget svage vinde de kommende 2 dage. 

8 kommentarer:

  1. Hej Sig. Dejligt at du nu er kommet videre. Sikke nogle skud. Jeg er helt betaget af alongside-billedet især. FANTASTK lokation. Jeg finder Grøtø 58 21 870 N 11 18 053 E på mit kort nu. Sov godt. Jesper.

    SvarSlet
  2. Det er helt sikkert et gammelt stenbrud. Jeg har fundet stedet og kigget på luftfoto derfra. Det er som om der er lavet en dæmning der forbinder Grøtø med øen vestfor. Hvorfor kom du netop til det sted? kendte du det i forvejen ?

    SvarSlet
    Svar
    1. Har aldrig været der før - og har heller stedet på mine utallige skærgårdsskitser, som jeg købte helt tilbage i 1987.
      Men kiggede i søkortet og ville prøve.
      Der lå en anden i forvejen - og i første omgang gik jeg ind til klippen På normal vis - men så halede jeg mig ind alongside senere

      Slet
  3. Hej,
    Vil bare sige at jeg er inde for se om der er noget nyt hver dag ,
    Venligst Nikolaj.

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt. Men gad vide hvor højt jeg når op ad Norges vestkyst.
      Jeg gider ligesom ikke at kæmpe - er jeg bare blevet en gammel tudse?

      Slet
  4. Hej Stig. Du er ikke en gammel tudse, bare en stor dreng. Ellers gjorde du ikke det du gør og du klarer sikkert det hele, endda uden at skulle kæmpe. Fortsat go`tur Jesper

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jesper - tak for de trøstende ord. Men nu blir jeg her til imorgen og holder Fars Dag hellig...

      Slet
    2. Hvor er det sk... Irriterende at man skal skrive navn på hele tiden for ikke at blive anonym

      Slet

Faste læsere