Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

søndag den 18. juni 2023

Lyngør vandt dobbeltsejr

Vejrmeldingen lovede endnu mindre vind end igår - og sådan blev det også, bortset fra når det blæste op til de få byger, der kom i løbet af eftermiddagen - den første endda med lidt torden.
Så jeg blev liggende her i Stensøykilen - og her er jo dejligt.

Men jeg nåede at få en herlig rotur rundt i sundene heromkring i fuldkommen stille vind og solskin - og så kom skyer og kortvarig småregn godt hen på eftermiddagen.

Efter min sene og udmærkede aftensmad - grøntsags-kartoffel-ægge-panderet - har jeg lige her sent på aftenen spillet på harmonikaen - gad vide, hvor meget det larmer hen til de andre både og folkene i huset lidt herfra...
Dagen efter at jeg havde spillet i Skuteviken blev jeg overhalet i det smalle løb Kreppan af en tysker, der havde ligget for svaj helt nede i den anden ende af naturhavnen.
Han råbte: "Sank you fery much for your wonderful music last night" på ægte "tysk-engelsk" - så det faldt åbenbart i deres smag, men det ved man jo aldrig om det ellers gør...

I morgen ser vinden også sølle ud, så der vil jeg dalre dernedad indenfor skærgården, så langt jeg nu kan nå - der er så mange muligheder på dette stræk for at finde en passende naturhavn. 
Ud på Kattegat gider jeg ikke - der er ikke noget vind - mens det bestemt kan forekomme herinde i "trækkanalerne" for solgangsvinden og søbrisen.

På nuværende tidspunkt havde jeg drømt om at være mindst i Trondheim, men forsinkelsen i afgangen på en uge - sammen med forbandet kraftige og kolde nordenvinde og sygdom undervejs - har i den grad taget luften ud af ambitionerne - så nu vil jeg bare nyde livet her i Sørlandet og komme så langt som betingelserne byder mig.

I går beskrev jeg det vilde søslag her på stedet i 1812 - her er en skitse, der måske kan vise noget om den skrækkelige begivenhed, som iøvrigt ikke kostede 75 dansk-norske søfolk livet, men 125.
35 år efter kampen rejste man mindesmærket for de faldne og afsang en til lejligheden skrevet sang:

"Gjennem Fredens trygge Dage mange Aar er lagt tilbage,
siden denne Klippekyst Vidne var til blodig Dyst,
førend knust "Najaden" segned,
mange Kjække her i Døden blegned".

Ja, krig er noget lort - også denne krig var komplet meningsløs...

Men tidligt på aften klarede det op for en tid, så bliver man jo glad:
Og skønt - det er her.. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Faste læsere