Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

fredag den 2. juni 2023

Den som kan vente

Jeg valgte jo at blive her på ankerpladsen, fordi SMHI havde lovet en vinddrejning fra nordøst til nordvest og en kraftig øgning tidligt på eftermiddagen. Ved 12-tiden stilnede den nordøstlige vind af, så jeg var lige ved at fortryde – men kl. 13 slog den om til vestnordvest og begyndte straks at ruske og pibe i riggen.

Og det er bare taget til siden og vinden er drejet mere til nordvest. Nu ligger man aldeles glimrende her – al uro er forsvundet, og kun vindens susen og piben  i riggen afslører, at det blæser godt og grundigt.

Endnu engang må jeg beundre SMHIˋs præcision i deres vejrmeldinger. Nu må vi se i morgen, om vinden så vil tage af og dreje til vest-sydvest op ad formiddagen, som de har lovet – så er det bare at komme derudad.

I blæsevejret ankom en anden single-sejler - med en temmelig rå og funktionel havsejler-båd. Han kigger sikkert herover og tænker: "Sikke da en søndagssejler-båd..." 


Der skulle nu komme nogle dage med rejsevind – endda fra den sydlige retning.

Det vil skæppe i den slunkne sømil-kasse. Godt 140 sømil på12 dage – det går da slet ikke.

Det ville tage 90 dage at komme de sidste 1060 sømil – så kommer vi ihveretfald ikke til Lofoten denne gang – om nogensinde.

Jeg har ofte kaldt mig selv for fætter Højben, men den har da slet ikke holdt på denne tur indtil nu – det har været rent Anders And…

Og udenfor øriget passerer det ene store skib efter det andet - med en slæbebåd hængende i snor efter sig, så den kan gribe ind, hvis noget uhensigtsmæssigt indtræffer

4 kommentarer:

  1. Er du kommet ind, Jesper?

    SvarSlet
  2. Hej Stig. Ja, jeg er inde. Det er skønt at kunne følge med i din tur. Pyt med at du måske ikke når Lofoten, jeg tænker at der er masser af oplevelser alligevel. Det kan jeg jo selv se. Jeg læser videre nu og skriver igen senere. Fortsat go`tur. nb: jeg er slet ikke misundelig, for jeg skal skam pudse vinduer i kolonihaven i morgen 138 felter med glas, se det er livet. Jesper

    SvarSlet
  3. Jeg ser at min kommentar er som anonym. Jeg har lige nu klikket mig på som fast følger. Jeg håber på den måde at slippe af med min anonymitet. Jesper Nørgaard Weng

    SvarSlet
  4. Jeg er lidt nysgærrig efter at høre om grundstødningen. Hvor det var og om du kom fri ved egen hjælp o.s.v.. Jesper

    SvarSlet

Faste læsere