Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

onsdag den 14. juni 2023

Fri af sirenerne - men nu i civilisationens kløer

Fik samlet mig sammen og følte mig rask nok til at forlade den vidunderlige Skutevikkile - sejlede rundt om Gumøy gennem den virkeligt smalle og fhv lange passage Kreppa - for sejl - for det passede lige vinden at løbe med på dette stykke. 

Kreppa agterude

Senere blev det sværere - især når en høj lodret klippemur - feks. Kjemperyggen - sendte luften baglæns tilbage og dermed skabte vind på den modsatte halse ind imellem.
Men til sidst kom jeg da frem til hovedstaden i øriget bag Jomfruland - Kragerø. 
Så hyggelig en by - og jeg har både badet og ladet og gået ordentligt til fadet - altså købt grundigt ind. 
Selv rugbrød har jeg fået - jeg spiste den sidste skive idag. 

På den anden side af det smalle sund ligger den del af byen, der nok har givet navnet Kragerø. I dag hedder den bare Ø (Øya) 
Oprindelig var der ingen bro - færgemanden roede de mange mennesker frem og tilbage. 
Spadseret rundt i de snævre gader i den gamle by - hovedsagelig træhuse, men også statelige murstensbygninger.
Ved ikke hvor færden går til imorgen med den meget svage vind, men afsted går den - nu er jeg jo rask, har jeg besluttet.... 

2 kommentarer:

  1. Hej Stig . Godt at du er rask nu. Jeg kan da lige forestille mig at det har være spændende med vindspring i den smalle passage. Hvil kamera bruger du til billederne du bringer her ? Jesper

    SvarSlet

Faste læsere