Her skrives om at sejle træbåd, spille harmonika - om klassiske både, skærgårdsidyl, sejlerliv, sejl-sejling - altså at sejle motorfrit, musikudøvelse, tanker om tiden, livet og alt andet relevant. Helt aktuelt er emnet: Kurs mod fjerne klipper - Turen op langs Vestnorge med Lofoten som mål - men dette mål er nu droppet. Med de indtrufne vejr- og helbredsmæssige kvaler har jeg endda droppet at nå Vestlandet og nyder nu Sørlandet.

Sejltur til Norge 2023 - og gamle indlæg

Turen til Norge gik afsted d. 22. maj - men længere end Sørlandet bliver det altså ikke. Vejrforhold spiller enormt meget ind, når man sejler på naturens præmisser - motorfrit og ovenikøbet single hand - og det har altså vist sine bagsider, så de store planer har måtte droppes. Vil du iøvrigt vide mere om mig og båden, så gå til min hjemmeside her: https://sekblom54.wixsite.com/stig-ekblom

torsdag den 1. juni 2023

Overliggerdag – og måske også imorgen

Ligger over i naturhavnen ved Hättan-Kärrsön. Det har blæst aht her fra nordøst – og ankerpladsen er egentlig ikke velegnet til det – som det kan ses på kortet herunder. Jeg ligger jo ved en af SXK-bøjerne – og her ligger en enkelt overligger mere.


Vinden står lige ind fra Hakefjorden, men bølgerne derudefra blive brudt af stenrevet nord for ankerpladsen, så der kun kommer lidt uro igennem.

I morgen står den på kuling fra nordvest – så det er spørgsmålet, om jeg kommer nogen vegne der heller.

Til gengæld bliver ankerpladsen så helt fantastisk rolig – Skutholmen giver helt vindlæ – og al bølge-uro vil forsvinde

Jeg er godtnok forfulgt af vejrmæssigt uheld i denne forsommer. Højtrykket ved Skotland frembringer iskolde og kraftige vinde fra nordlige retninger kun indimellem afløst af kraftige vinde fra vest.

Sidstnævnte er ikke noget problem her inde i skærgården, men de kommer kun hver tredje dag- ellers står den lige imod.

Det er irriterende -  der er jo ikke noget at gøre ved det. Hovedproblemet er nok de 7 dage, min afgang blev forsinket - det var lune og herlige sydøstenvindsdage, der virkelig havde bragt mig højt nordpå. Kunne endda have lagt mange af strækkene udenfor skærgården – så havde det gået stærkt.
Sådan blev dette altså ikke – så nu må jeg tage slævet med kulden og modvinden.

Jeg kan godt blive lidt modløs overfor det at skulle så langt, som jeg ønsker mig…

Nåh, men i morgen vil jeg tage harmonikaen frem og spille herlige melodier. Jeg har fiskegrej ude i håb om lidt fiskemad i morgen – men det vrimler ikke ligefrem med fisk i denne del af skærgården.

Sent i nat har de lovet frisk vind fra nordøst – altså igen lige ind på ankerpladsen – men i løbet af morgenen altså drejende over til nordvest og tiltagende.

Og i overmorgen ser det ud til gode rejsedage med alt fra vest til syd - og i moderate vindstyrker.

Der er ingen kendte ankerpladser eller naturhavne, jeg kan flygte hen til, hvor det er egnet til vinddrejningerne, så jeg bliver bare her og tager den oplevelse med…

2 kommentarer:

  1. Hej Stig. Spændende at følge dig. Hvor lang tid har du sat af? Jeg går selv med overvejelser om at orlov i 3 mrd, og så sejle efter vejret, fremfor den klassiske med at tage afsted, og så være nervøs for om man kan nå hjem inden arbejdet starter igen. Mvh David

    SvarSlet
  2. Jeg er jo pensionist - så jeg har sat godt 4 måneder af til turen - med elastik i bagenden udefra vejret...

    SvarSlet

Faste læsere